Berkorban Kerana Allah
Yahya Bakeri
Universiti Malaysia Sarawak
1.0
Pengenalan
Berkorban
kerana Allah SWT ialah mengorbankan apa yang disukai disayangi dan dicintai
kerana Allah SWT tanpa mengharapkan apa-apa balasan dunia. Harapan hanya
ganjaran akhirat yang dianugrahkan oleh Allah SWT kepada hambaNya, iaitu
balasan syurga sahaja. Seorang individu apa bila ikhlas kerana Allah SWT dalam
apa sahaja yang dilakukan, mereka akan lakukan bersungguh-sungguh tanpa
mengharapkan pujian daripada makhluk. Mereka yang melakukan ini kerana Allah
SWT, apa sahaja yang melibatkan keduniaan tidak akan menghalang mereka untuk
melakukan perkara baik sekalipun ada dalam kalangan manusia dengki, menghina
dan menghalang mereka.
2.0
Pengorbanan Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail
Contoh
pengorbanan yang begitu tulus ialah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s dan anaknya
Nabi Ismail a.s. Pengorbanan yang tiada tolok bandingannya dalam sejarah
peradaban manusia. Allah SWT memerintahkan nabi Ibrahim a.s agar menyembelih
anaknya Nabi Ismail a.s. Anak yang sangat disayangi, yang ditunggu sekelian
lama untuk mendapatkan anak daripada zuriat sendiri. Anak yang ditatang penuh
ditunggu sekelian lama diharapkan, namun kini diperintahkan agar disembelih
atas perintah yang lebih dicintai daripada diri sendiri dan keluarga. Kesah
pengorbanan yang tulis ini dirakamkan oleh Allah SWT dalam firmanNya dalam
surah As Saafaat 101-111.
101.
Lalu Kami berikan kepadanya berita yang mengembirakan, bahawa ia akan beroleh
seorang anak yang penyabar.
102. Maka ketika Anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang
membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata:
"Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa Aku
akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?". Anaknya menjawab:
"Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; insya Allah,
ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar".
103. Setelah keduanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah
Allah itu), dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan
mukanya di atas tompok tanah, (Kami sifatkan Ibrahim - Dengan kesungguhan
azamnya itu telah menjalankan perintah kami).
104. Serta Kami menyerunya: "Wahai Ibrahim!
105. "Engkau telah menyempurnakan maksud mimpi yang engkau
lihat itu". Demikianlah sebenarnya Kami membalas orang-orang yang berusaha
mengerjakan kebaikan.
106. Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian yang nyata;
107. Dan Kami tebus Anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang
besar;
108. Dan Kami kekalkan baginya (nama yang harum) dalam kalangan
orang-orang yang datang kemudian.
109. "Salam sejahtera kepada Nabi Ibrahim!".
110. Demikianlah Kami membalas orang-orang yng berusaha mengerjakan
kebaikan.
111. Sesungguhnya Nabi Ibrahim itu dari hamba-hamba Kami yang
beriman.
Keyakinan yang luar biasa yang ditujukkan oleh nabi Ibrahim dan
anaknya Ismail a.s, menjadi teladan kepada pengorbanan yang tulus ikhlas kerana
Tuhannya. Ketaattan kepada Tuhannya lebih besar nilainya dengan yang lain.
Pengorbanan yang jitu, ikhlas tanpa ragu dan yakin dengan Allah SWT. Semangat
untuk mengikut perintah Allah SWT lebih besar nilainya. Setiap muslim
semestinya mempunyai nilai dan semangat sanggup berkorban yang tinggi. Ini
kerana, muslim yang lemah nilai pengorbanannya akan mudah rosak dan tergoda
dengan janji manusia yang lebih dunia daripada yang lain. Inilah jati diri
seorang muslim, sekali pun pelbagai godaan dunia tidak akan melemahkan semangat
untuk melakukan yang terbaik kerana mereka tahu ganjaran akhirat lebih daripada
segala-galanya.
Individu muslim sentiasa bersedia jasmani
dan rohani untuk menghadapi apa sahaja cabaran kehidupan. Mereka tidak leka
perintah Allah SWT. Apa bila lupa mereka mengingat antara yang lain agar tidak
alpa dan lalai dengan dunia. Mereka melupai dunia, tetapi menjadikan dunia
sebagai alat untuk mendapat kebahagian akhirat. Firman Allah SWT dalam surah
al-Kawshar ayat 1-2
1. Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu (Wahai Muhammad)
kebaikan yang banyak (di dunia dan di Akhirat).
2. Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan
sembelihlah korban (sebagai bersyukur).
Seorang ilmuan Abdul
Rahman ibn as-Sa’diy, iaitu seorang ilmuan tafsir menyatakan dalam kitabnya
Taisir al-Karim ar-Rahman fi tafsir kalam al-Mannan. Beliau menerangkan dalam
surah al-Kawthar disebut dua ibadah, iaitu solat dan korban kerana kedua-dua
ibadah itu sebaik-baik ibadah dan semulia-mulia amalan. Ini kerana, solat
terkandung dalamnya perasaan khusyuk hati dan rendah diri yang dapat
diadaftasikan dalam ibadah lain dan berkorban pula adalah ibadah ke arah
mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan penyembelihan sebaik-baik ternakan
yang dimiliki oleh oleh seorang hamba dan juga pengorbanan harta serta wang ringgit yang sentiasa disayangi
dan dicintai oleh hawa nafsu manusia.
3.0 Pengorbanan
Nabi Muhammad SAW dan Sahabatnya
Pengorbanan nabi Muhammad SAW dalam soal dakwah kepada warga
semenanjung tanah Arab yang sesat menyembah hamba kepada menyembah Allah SWT
Tuhan kepada segala raja dan Tuhan kepada semua hamba. Baginda sanggup dihina
dengan panggilan yang buruk sekalipun warga Makkah memanggil baginda dengan
panggilan al-Amin sebelum ini kepada penipu, pengkhianat, ahli sihir dan
sebagainya. Tidak di situ sahaja baginda dikeji, dimaki hamun dan dibaling batu
oleh warga Makkah dan Taif yang sebelum ini sangat hormat dan menyayangi serta
kagum dengannya. Semua ini diterima oleh nabi Muhammad SAW dengan rasa redha,
kerana baginda yakin dengan apa yang disampaikan dan yang diperintahkan oleh
Allah SWT kepadanya.
Tidak lepas begitu sahaja, sahabat
baginda juga menjadi sasaran orang jahliah untuk dihina, dikeji dimaki hamun
malah ada yang disiksa dan dibunuh. Seperti sahabat baginda Muhammad SAW, iaitu
Abu Bakar as-Siddiq sanggup mengharungi onak dan rintangan bersama susah payah
perit hidup dalam perjuangan semata-mata cintakan Allah SWT dan RasulNya. Ini
dibuktikan dalam pelbagai keadaan kesetiaannya diuji dalam peristiwa isra’ dan
mikraj serta semasa hijrah ke Madinah. Ramai lagi sahabat baginda nabi Muhammad
SAW yang berkorban dengan apa yang dimiliki seperti Ustman bin Affan, Abdul
Rahman bin Auf dan ramai lagi sahabat yang lain mengorbankan harta benda demi
perjuangan menegakkan agama Allah SWT. Bilal bin Rabah, Ammar dan sahabat
baginda yang lain bertahan disiksa untuk mempertahankan aqidah demi tertegaknya
agama Allah SWT yang mulia ini. Malah antara mereka terkorban. Inilah
pengorbanan yang jitu dan tulus kerana Allah SWT semata-samata tanpa
mengharapkan habuan dunia.
4.0 Pengorbanan
Seorang Penuntut Ilmu
Seorang penuntut ilmu tidak akan memproleh ilmunya melainkan
dengan pengorbanan. Seorang penuntut ilmu akan pasti mengorbankan harta
dimiliki sendiri atau penjaga mereka. Ini kerana harta yang dimiliki akan
digunakan untuk menuntut ilmu seperti membeli buku, kos pendidikan, keperluan
hidup semasa belajar. Tidak akan rugi harta yang dimiliki habis digunakan untuk
menuntut ilmu. Harta tersebut akan berganti dengan ilmu. Ilmu itu nanti akan
mengembalikan harta yang telah digunakan malah lebih banyak daripada harta yang
telah dibelanjakan. Oleh itu, jangan seorang penuntut merasai rugi apabila
terpaksa berhabis harta untuk menuntut ilmu.
Penuntut ilmu
akan mengorbankan masa yang ada untuk menuntut ilmu, mengorbankan waktu rihat
waktu selesa semata-mata kerana ilmu. Mereka mengorbankan rasa mengantuk yang
sepatutnya untuk rihat dan tidur, namun digunakan untuk menuntut ilmu. Inilah
pengorbanan masa yang ada kerana ilmu. Pengorbanan meninggalkan keluarga yang
jauh di kampung halaman. Kerana ilmu mereka ditinggalkan. Rasa rindu dan sedih
apabila waktu lebaran yang sepatutnya bersama keluarga tersayang. Namun
digunakan pergi jauh untuk menuntut ilmu. Inilah sebuah pengorbanan seorang
penuntut ilmu. Semua pergorbanan ini tidak akan bernilai dan sia-sia disisi
Allah SWT jika tidak dilakukan keranaNya dan mengikut Sunnah nabi Muhammad SAW.
Imam Syafiee
rahimahullah taala menyatakan
قال الشافعي
:
أخي لن تنال العلم إلا بستة سأنبئك عن تفصيلها ببيانِ
ذكاء وحرص
واجتهاد
وبلغة و
إرشاد شيخ وطول زمانِ
“Wahai saudaraku: ilmu tidak akan diperoleh kecuali dengan
enam perkara yang akan saya terangkan : (1) Kecerdasan, (2) Semangat, (3)
Sungguh-sungguh, (4) Berkecukupan, (5) Bersahabat (belajar) dengan guru, (6) memerlukan
waktu yang lama.
5.0 Kesimpulan
Kehidupan ini tidak akan kekal abadi. Tidak semuanya indah
ada masanya senang dan mudah. Ada masanya susah dan payah. Inilah kehidupan.
Kehidupan bak-roda. Masa di atas mungkin boleh berbangga-bangga dan sombong
kerana nafsu dan dengki. Masa di bawah baru ketahui tidak semuanya indah. Oleh itu,
janganlah sombong dan menganiayai orang lain. Janganlah menyalahgunakan kuasa
dan berbangga-bangga dengan yang sementara. Anggaplah semua yang diberikan
adalah amanah yang akan dipertangungjawabkan depan Allah SWT. Berusahalah untuk
membuat yang terbaik dan menjauhi mencipta musuh. Berubahlah kepada yang baik
dan lebih baik, kerana kuasa untuk mengubah itu pada diri kita.
Firman Allah SWT dalam surah ar-Ra’du ayat 11
Sesungguhnya Allah tidak mengubah
apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri
mereka sendiri.
No comments:
Post a Comment