Yahya Bakeri
Universiti Malaysia Sarawak
1.0
Pengenalan
Pasca
thunami di Acheh dahulu, fenomena masjid kekal teguh tak tersentuh oleh thunami
hangat diperkatakan di Malaysia, sebagai tanda keagungan Allah SWT, dikait juga
bahawa ianya adalah bukti benarnya Islam, hinggakan bencana thunami yang
menimpa tidak menyentuh rumahNya. Baru-baru ini di Filipina, berlaku taufan
yang dahsyat. Taufan ini dinamakan taufan Hayyan dengan kelajuan anginnya
mencecah 350km sejam. Namun disebalik cerita ini, ada cerita yang
menggemparkan. Patung Jesus tegak berdiri walaupun taufan yang membelasah
tempat itu dasyat sekali. Maka bergemalah pula bahawa itulah bukti kebenaran
Kristian. Malah ada orang Islam yang seakan tergugah keimanannya ekoran dengan
peristiwa ini. Patung Jesus itu gagah dan kekal berdiri selepas dibantai taufan
Haiyyan. Apakah agama mereka benar? Fenomena keajaiban-keajaiban ini menjadi
dalil kepada kebenaran sesuatu agama ini menarik perhatian. Tidak mahu bicara
masuk kepada perbahasan agama mana yang lebih benar, saya sebagai seorang
muslim ingin memberikan pandangan melalui perspektif saya berkenaan fenomena
tersebut.
2.0
Percaya dengan Keajaiban
Ummat Islam di
Malaysia, daripada kalangan rumpun melayu terutamanya, saya lihat sangat takjub
dengan perkara-perkara berunsur keajaiban. Jika ada buah tomato yang dibelah
dua dijumpai kalimah Allah, maka ia akan dianggap dalil bahawa itulah bukti
kebenaran Islam. Apabila di langit ada awan yang membentuk nama Rasulullah
iaitu, Muhammad atau nama Allah itu sendiri, pastinya akan dihebohkan, bahkan
ada muka-muka FB yang menarik dengan memaparkan gambar-gambar sebegini. Apatah
lagi gambar pokok ruku’ dan sujud, semuanya dibesar-besarkan sebagai tanda
kebesaran Allah, bukti bahawa benarnya Islam. Begitulah juga apabila berlakunya
peristiwa bangunan seperti masjid kekal selepas thunami. Ianya diangkat sebagai
dalil betapa benarnya Islam. Namun saya melihat beriman dengan cara begini, ada
masalahnya. Masalahnya apabila berlaku seperti apa yang berlaku patung Jesus
kekal selepas taufan. Maka apakah agama Kristian itu agama yang benar dengan
dalil sedemikian? Begitu juga orang-orang agama lain berjumpa dengan awan yang
memaparkan logo atau simbol agama mereka, bertemu dengan pokok berbentuk
seperti orang agama mereka sedang beribadah dan sebagainya akan mempecayai
bahawa agama mereka juga betul.
3.0 Beriman Dengan Apa yang Dilihat Semata-mata
Beriman
dengan apa yang dapat dilihat dan dapat dirasai oleh anggota mata sahaja
tidak cukup untuk merperkukuhkan
keimanan. Sebab iman itu hendaklah menyebut dengan lidah, percaya dengan hati
dan lakukan dengan perbuatan. Sebab itu kita tidak boleh percaya 100% bahawa
babi dari sudut kesihatan, binatang ini mempunyai kuman yang boleh membunuh
sel-sel manusia sedikit-sedikit, sekalipun ianya dibuktikan dengan sains.
Dengan alasan sebab itu al-Quran mengharamkannya. Nanti apabila tiba masanya
ada penemuan baru yang boleh membunuh kuman yang merbahaya itu, maka akan
terlucutlah kebenaran al-Quran disebabkan kepercayaan hanya bersandarkan kepada
sains semata-mata. Percaya boleh namun tidak cukup, ianya memerlukan keyakinan
sepenuhnya kepada perintah Allah SWT. Firman Allah SWT dalam surah al-Ma’idah
ayat 3:
Diharamkan
kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang
keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya).
Percaya
kepada perharaman ini disebabkan Allahlah yang mengharamkannya. Inilah
kepercayaan yang diajar oleh Nabi SAW. Sebab itu Rasulullah SAW membina akidah
Tauhid dengan mukzizat dan keyakinan dalam diri setiap pengikut Baginda SAW
semasa menyampaikan dakwah Islam.
Beriman kepada perkara yang
supernatural inilah yang membuatkan manusia mudah tersesat mempercayai
perkara-perkara khurafat, seterusnya menyembah makhluk Allah yang lainnya,
kerana dirasakan ada sesuatu yang berlaku padanya ciri supernatural itu, adalah
dalil akan kekuasaan dan keesaanNya. Maha suci Allah yang mengutuskan
Rasul-RasulNya dengan mukjizat, tetapi para RasulNya adalah yang sering berkata
dalam firman Allah SWT surah an-Nahl ayat 36:
Dan
sesungguhnya kami telah mengutus Dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul
(dengan memerintahkannya menyeru mereka): "Hendaklah kamu menyembah Allah
dan jauhilah Taghut". maka di antara mereka (yang menerima seruan Rasul
itu), ada Yang diberi hidayah petunjuk oIeh Allah dan ada pula yang berhak
ditimpa kesesatan. Oleh itu, mengembaralah kamu di bumi, kemudian lihatlah
Bagaimana buruknya kesudahan umat-umat yang mendustakan Rasul-rasulNya.
Hendaklah
diingat, betapa Dajjal nanti di akhir waktu kelak, mempunyai kekuasaan
supernatural juga. Itu tidak menjadikannya Tuhan. Orang yang mudah mempercayai
supernatural itu ialah bukti ketuhanan, maka mudahlah nanti tumpas kepada
fitnah Dajjal di akhir zaman.
4.0 Dalil Kebenaran Agama
Agama
yang benar ialah agama yang diturunkan sendiri oleh Tuhan, dan Tuhan
mengiktiraf kebenaran agama tersebut. Bagaimana hendak cara mengetahui agama
itu diturunkan sendiri oleh Tuhan? Dengan kita mengkaji kitab suci yang ada.
Balik kepada sumber agama itu sendiri. Kesempurnaan sumber itulah yang menjadi
dalil bahawa sumber itu datang daripada Tuhan. Kerana Tuhan sifatnya sempurna.
Tuhan Semesta Alam, jika ada kecacatan, takkan stabillah alam ini. Sebab itu
perlunya mempelajari ilmu Pembandingan Agama, kita bukan menyenaraikan
keajaiban-keajaiban, kejadian supernatural yang berlaku di dalam agama
masing-masing. Tetapi membandingkan kitab-kitabnya. Kita merujuk kembali sumber
agama itu sendiri. Bagaimana sumber agama itu terbentuk, siapa yang
mengumpulkan dan menulisnya, bagaimana pula struktur kitab itu, apakah ada
fakta yang bercanggah dan sebagainya.
Kerana itu di dalam Al-Quran, Allah mencabar
beberapa kali agar manusia mencipta sesuatu yang sama tarafnya dengan Al-Quran
seperti dalam firman Allah SWT dalam surah al-Israk ayat 88:
Katakanlah
(Wahai Muhammad): "Sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin berhimpun
dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan sebanding dengan al-Quran ini,
mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan yang sebanding dengannya,
Walaupun mereka bantu-membantu sesama sendiri".
Bukan
itu sahaja kata-kata mereka bahkan mereka menuduh dengan mengatakan, Muhammad
yang mereka-reka al-Quran itu. Firman Allah SWT dalam surah Hud ayat 13:
Bukan itu sahaja kata-kata mereka
bahkan mereka menuduh Dengan mengatakan: "Ia (Muhammad) yang mereka-reka
al-Quran itu "Katakanlah (Wahai Muhammad): "(Jika demikian tuduhan
kamu), maka cubalah buat serta datangkan sepuluh surah rekaan yang sebanding
dengan al-Quran itu, dan panggilah siapa sahaja Yang kamu sanggup memanggilnya,
yang lain dari Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar".
Surah
al-Baqarah ayat 23:
Dan
kalau kamu ada menaruh syak tentang apa yang Kami turunkan (al-Quran) kepada
hamba Kami (Muhammad), maka cubalah buat dan datangkanlah satu surah yang
sebanding dengan al-Quran itu, dan panggilah orang-orang yang kamu percaya
boleh menolong kamu selain dari Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar.
Firman
Allah SWT dalam surah Yunus ayat 38
(orang-orang
kafir tidak mengakui hakikat Yang demikian itu) bahkan mereka mengatakan:
"Dialah (Muhammad) yang mengada-adakan al-Quran menurut rekaannya".
Katakanlah (Wahai Muhammad): "Kalau demikian, datangkanlah satu surah yang
sebanding dengan al-Quran itu, dan panggilah siapa sahaja yang kamu dapat
memanggilnya, yang lain dari Allah (untuk membantu kamu), jika betul kamu
orang-orang yang benar".
Demikian
berkali-kali diulang cabaran itu, menandakan betapa di sanalah dalil yang
terkukuh, akan kebenaran agama ini. Jika kita teliti Kitab karangan Dr Sheikh
Fadhl Hassan Abbas yang bertajuk I’jaz
al-Quran, akan dapat melihat ketelitian yang tak tertanding di dalam al-Quran. Sanalah
wujudnya kebenaran, indahnya Allah SWT, al-Quran itu ayat pertamanya yang diturun
ialah surah al-“Alaq ayat 1:
Bacalah
(wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk).
Pertama
menuntut bahawa kefahaman yang jelas ialah kunci kepada terbongkarnya kebenaran
terhadap Tuhan yang menciptakan sekalian alam, dan ayat itu ialah permulaan
kepada semua wahyu selepasnya.
5.0 Penutup
Kesimpulannya
keyakinan kepada supernatural semata-mata tidak cukup untuk menguatkan dan
memperkukuhkan keimanan. Ini kerana beriman kepada supernatural lebih kepada
alam kenyataan. Seseorang boleh dan goyah keimanannya jika hanya bersandarkan
kepada keimanan seperti ini. Beriman dengan keajaiban akan lebih kukuh apabila
disandarkan kepada nas-nas al-Quran dan hadith-hadith yang sohih.
No comments:
Post a Comment