Wednesday, October 29, 2014

Hukum Samak



Hukum Samak dan Sebab-sebabnya
Yahya Bakeri
Universiti Malaysia Sarawak

1.0  Pengenalan

Hukum samak dan sebab-sebabnya sudah dan banyak yang mengelirukan umat Islam ketika ini. Ini kerana ramai dalam kalangan orang Islam bila sentuh sahaja anjing dan khinzir mesti kena samak. Menjadi bertambah keliru, ada dalam kalangan umat Islam yang menyamak bangunan keseluruhannya apabila mereka menyewa atau membeli bangunan daripada bukan Islam. Semakin bertambah mengelirukan ada juga yang mengambil dan buat perkhidmatan menyamak bangunan kepada umat Islam yang lain. Ini sebenarnya memberi kesan yang besar kepada agama Islam yang mulia ini. Dalam kajian ini, insyAllah akan mampu dirungkai permasalahan ini dan cara-cara penyelasaian agar tidak lagi ada yang keliru.

2.0  Maksud Samak dan Sertu

Samak ialah menyucikan kulit haiwan selain anjing dan babi dengan syarat-syarat tertentu. Ia menggunakan bahan-bahan yang bersifat tajam (peluntur) seperti tawas, bahan kimia dan sebagainya. Bahan-bahan tersebut dapat menanggalkan dan menghilangkan semua kekotoran dan lendir yang mengandungi kuman­-kuman penyakit yang melekat pada kulit binatang tersebut. Sabda Rasulullah SAW : Setiap kulit yang disamak menjadi bersih. (Riwayat Muslim). Contohnya kulit kambing akan disamak terlebih dahulu untuk menyucikan daging tersebut untuk dibuat kompang atau kegunaan yang lain.
      Sertu ialah menyucikan sesuatu daripada najis mughalazah, iaitu menyentuh anjing dan khinzir yang sedang basah akibat terkena hujan, ataupun terkena air liurnya. Najis Mughalazah hendaklah disucikan dengan membasuh dengan 6 basuhan air mutlak dan 1 kali basuhan air yang dicampurkan tanah. Jumlah basuhan ialah 7 kali. Menyucikan najis mughalazah dengan mengguna­kan tanah bertujuan untuk menghilangkan kuman-kuman penyakit yang terdapat pada badan binatang najis mughalazah. Contohnya anda terpegang seekor anjing, dan anda hendaklah sertu tangan anda mengikut cara yang ditetapkan syarak.
              i.      Kekeliruan antara samak dan sertu

Mengikut ahli fiqh, sertu adalah lakukan kepada najis yang datang dari binatang anjing, babi dan keturunannya yang dikategorikan sebagai Najis Muqallazah. Dari Ibn Mughaffal, ia berkata : “Rasulullah SAW pernah memerintahkan membunuh anjing, kemudian bersabda: “Mengapa mereka mengangap penting anjing-anjing itu?” Kemudian Rasulullah SAW memberi keringanan dalam hal berkaitan anjing pemburu dan anjing penjaga kambing lalu bersabda : “Apabila ada anjing minum di dalam bekas, basuhlah bekas tersebut tujuh kali dan gosoklah dengan tanah pada basuhan kelapan.”

Jangan salah faham kepada mereka yang mengatakan samak kepada anjing dan babi apabila terkena najis tersebut. Orang Melayu memang menggunakan perkataan samak terhadap najis tersebut. Samak sebenarnya digunakan untuk membersihkan kulit binatang. Perkataan yang sepatutnya digunakan adalah sertu atau membersihkan Najis Mughalazah.Cara sertu, mengikut pendapat Mazhab Syafie wajib dibasuh tempat yang terkena najis Muqallazah sebanyak tujuh kali, iaitu satu kali dengan menggunakan tanah (air tanah) dan 6 kali lagi dengan air mutlak (air suci pada dirinya dan dapat menyucikan orang lain). Jika di dapati najis itu tetap ada ain (nampak), maka ia perlu dibasuh lagi dengan air mutlak sehingga hilang najis tersebut.

Sertu menggunakan Sabun Taharah? Mufti Wilayah Persekutuan berpendapat bahawa tidak wajib atau tidak sah menggunakan Sabun Taharah untuk membersihkan najis anjing dan babi kerana kandungan tanah di dalamnya adalah sedikit iaitu 5% sahaja. Begitu juga dengan Mufti Negeri Selangor yang berpendapat bahawa tidak sah menggunakan Sabun Taharah semasa membersihkan najis anjing dan babi, kerana membersih najis tersebut mestilah dengan menggunakan tanah yang asli.

Kesimpulan dari kedua pendapat di atas ialah tidak sah sertu dengan menggunakan barang alternatif lain selain dari tanah, kecuali apabila dalam keadaan darurat sahaja seperti apabila mengunakan tanah boleh merosakkan barang yang terkena najis anjing dan babi atau boleh mendatangkan kemudharatan kepada orang yang terkena najis anjing dan babi. Maka dari itu dibolehkan menggunakan barang alternatif lain untuk membersihkan najis Mughalazah (anjing dan babi).

               ii.   Barangan yang diperbuat dari kulit khinzir

Wajib sertu orang yang telah menggunakan barangan yang diperbuat daripada kulit babi seperti contoh kasut, beg, dompet dan sebagainya. Babi merupakan najis yang paling berat iaitu najis mughallazah. Cara menyucikan najis ini beza dengan najis muqaffafah dan najis mutawasyitah. Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 173 :

Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Ulamak berpendapat bahawa najis anjing yang kering sahaja tidak perlu dibersihkan, kerana najis anjing itu tidak berat sepertimana najis babi. Kalau najis anjing itu basah atau lembab, maka ia juga wajib dibersihkan. Najis babi atau barang yang diperbuat dari kulit babi wajib dibersihkan kerana ia merupakan najis yang paling berat. Kenapa Islam suruh umatnya sertu apabila tersentuh babi yang basah? Ada satu penelitian ilmiah yang diterbitkan pada 1986, dalam Persidangan Tahunan Sedunia tentang Penyakit Alat Pencernaan, yang diadakan di Sao Paulo. Menurut mereka “Babi banyak mengandung parasit, bakteria, bahkan virus yang berbahaya, sehingga dikatakan sebagai Reservoir (takungan) Penyakit. Gara-gara babi, virus Avian Influenza jadi ganas. Virus normal AI (Strain H1N1 dan H2N1) tidak akan menular secara langsung kepada manusia. Virus AI mati dengan pemanasan 60'C lebih-lebih bila dimasak hingga mendidih. Maka dalam tubuh babi, terdapat Virus AI dapat melakukan mutansi dan tingkat virulensinya boleh naik hingga menjadi H5N1. Virus AI Strain H5N1 dapat menular ke manusia. Virus H5N1 ini pada Tahun 1968 menyerang Hong Kong dan membunuh 700.000 orang (diberi nama Flu Hong Kong)."

Kesimpulannya Islam adalah agama yang memberikan keselamatan kepada umatnya dalam semua amalan ibadah. Setiap perkara yang diwajibkan atau diperintahkan Allah ada tujuan dan maslahahnya. Sertu adalah merupakan cara yang terbaik untuk menghilangkan kuman-kuman (virus-virus) yang terdapat daripada anjing dan babi yang sudah terbukti dapat membahayakan manusia. Wajib dibersihkan kepada pakaian, kenderaan atau tubuh yang terkena najis anjing dan babi. Begitu juga dengan orang yang tersentuh barang yang diperbuat daripada kulit babi dan wajib dibersihkan dengan kaedah yang telah ditetapkan oleh Islam.

3.0  Hukum sertu bangunan

Pada dasarnya sesuatu benda adalah suci kecuali telah jelas ia bernajis. Walaupun bangunan itu bekas yang digunakan oleh orang kafir, tetapi sisa-sisa najis tidak kelihatan, tidak pasti berkenaan najis tersebut. Maka tidak perlu sampai nak disertu (samak). Jika mahu basuh juga cuci sahaja guna sabun pencuci lantai biasa. Tidak perlu menggunakan tanah.
Islam itu mudah, jika kita menjadikan ia sukar, kita sendiri akan menghadapi kesulitan. Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 185:
߃̍ムª!$# ãNà6Î/ tó¡ãŠø9$# Ÿwur ߃̍ムãNà6Î/ uŽô£ãèø9$#(  
Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran.

Sertu ialah menyucikan apa saja yang berkaitan dengan sentuhan atau jilatan anjing dan babi dengan tujuh kali basuhan, termasuk sekali dengan air tanah. Jadi, tak perlulah menyamak semua peralatan tersebut sebab tidak nampak sendiri yang pinggan mangkuk tu dijilat anjing atau babi. Untuk kedua-dua keadaan di atas memerlukan keyakinan dari diri sendiri dan janganlah berasa was-was. Seperti kenyataan prof. Dr. Haron Din
“Namun masalah yang paling kerap berlaku dalam serangan penyakit was-was ini ialah terjebak dalam satu situasi di mana hati tidak tenteram dan sentiasa berpandangan negatif.
Mereka yang terhasut biasanya memandang dunia ini sebagai kotor. Apa saja yang mereka sentuh, terutama barang-barang yang dipegang oleh orang kafir, memerlukan sertu(samak).
Samak ialah menyucikan apa saja yang berkaitan dengan sentuhan atau jilatan anjing dan babi dengan tujuh kali basuhan, termasuk sekali dengan air tanah.
Orang yang terganggu dengan penyakit merasa semuanya kotor ini akan merasa tenteram sedikit apabila mereka sudah melakukan samak. Namun pada tahap yang serius mereka yang diserang penyakit ini akan menyamak semua barang-barang yang dibeli di pasar termasuk ikan dan sayuran. Mereka menyamak sebelum memasak kerana merasakan barang-barang itu kotor kerana disentuh oleh orang kafir. Malah ada kalanya penghidap yang lebih serius akan menyamak barang-barang lain termasuk pakaian, perabot, pisau, sudu dan barangan elektrik yang dibeli kerana merasa adanya kekotoran. Mereka terhasut untuk percaya bahawa semua benda-benda itu sudah terkena najis mughallazah (najis berat). Saya pernah merawat orang yang terkena penyakit ini dan bertanya kepada mereka, sama ada mereka menyamak semua barang-barang yang mereka ragui kebersihannya. Kalau mereka boleh menyamak ikan dan perabot, apakah mereka juga menyamak gula, kopi dan rencah minuman lain yang mungkin kedudukannya sama dengan barang-barang lain mengikut pandangan mereka.
Biasanya mereka terperanjat dan merasa malu lalu menjawab bahawa mereka tidak menyamak benda-benda itu walaupun mereka memakannya.Saya menjerat mereka dengan berkata, kalau yang lain mereka samak kerana keyakinan bahawa benda tersebut kotor, maka adalah wajar mereka menyamak kopi dan gula. Di situlah saya melihat ada perubahan dan kesedaran yang boleh membawa pembaharuan kepada mekanisme pemikiran mereka yang berpenyakit was-was ini. Saya mahu menyedarkan mereka bahawa menyamak ikan, sayur, perabot dan perkakas elektrik adalah perbuatan yang tidak rasional dan mereka adalah penghidap penyakit was-was.Mereka melakukan perkara-perkara yang tidak dituntut dalam suruhan agama. Mereka melakukannya kerana berpandukan kepada perasaan was-was yang mengganggu pemikiran dan perasaan mereka. Kalau mereka melakukan perkara tersebut kerana mereka yakin itu adalah suruhan agama maka mereka juga perlu menyamak kopi dan gula. Tetapi kerana berpandukan kepada was-was, maka amalan mereka terpesong daripada suruhan agama”. Perbuatan menyamak seperti itu bukanlah hukum kerana syariat tidak. diperintahkan Allah untuk tujuan membebankan umat Islam.

4.0  Hukum solat
Hukum solat di tempat bernajis dan kotor tetapi najis itu tidak kelihatan seperti solat di dataran yang tempat tersebut dilalui oleh mereka yang menggunakan sepatu ke tandas. Keadaan ini mungkin tidak berlaku pada tempat kita, disebabkan jemaah solat yang tidak ramai seperti di Masjidil Haram Makkah dan Masjid Nabawi Madinah. Namun apakah hukum solat mereka? Hukum solat mereka adalah sah. Sebab hukum tidak boleh solat ditempat begini hanya jelas bila dilihat najisnya. Sekiranya najis itu tidak kelihatan, yang ada cuma yang bersih. Maka boleh solat di situ, cuma sebagai saranan, jika terdapat ruang yang lain yang lebih diyakini kebersihannya, sebaiknya pilihlah kawasan tersebut.

5.0  Kesimpulan
Moga penjelasan di atas dapat difahami oleh semua dan tiada lagi yang was-was dengan cara sertu dan samak serta hukum mengenai keduanya. Tiada lagi yang sampai menyertu bagunan dan tombol-tombol pintu atas alasan bangunan itu didiami oleh bukan Islam. Haram itu jelas dan yang halal itu jelas. Jangan menyusahkan diri menghukumkan sesuatu itu najis mughalazah sedangkan hukumnya jelas. Islam itu datang pembawa rahmat dan kemudahan untuk semua bukan menyusahkan penganutnya.


No comments:

Post a Comment