Yahya Bakeri
Universiti Malaysia Sarawak
1.0
Pengenalan
Pemakaian
purdah semakin menjadi fenomena pada masa kini. Purdah atau niqab semakin
menjadi bualan dan kekeliruan dalam keperluan memakainya sama ada di tempat awam
dan dalam institusi. Sekalipun sejarah perbahasan mengenai pemakaian purdah
sudah dibahaskan sebelum ini, namun masih ramai dalam kalangan umat Islam yang
masih keliru dan bagaimana keperluan memakai purdah dalam kalangan mahasiswa di
universiti dan tempat awam. Isu ini memang sensitif dan mesti diperjelaskan
agar tidak wujud kekeliruan dan salah faham dalam kalangan kita. Oleh itu,
kajian ini sangat diperlukan agar kekeliruan dan kesalahfahaman serta keperluan
memakainya pada masa kini, tempat dan pendapat para ulama muktabar mengenai isu
ini.
2.0
Pendapat Ulama Muktabar
Persoalan
memakai purdah atau yang disebut sebagai niqab bagi wanita adalah persoalan
khilafiyyah yang diiktiraf. Maksudnya para ulama berbeza pendapat mengenainya
atas kaedah dan hujah yang diiktiraf untuk kedua-dua pihak. Ada dalam kalangan
ulama yang mewajibkannya dengan menganggap wajah wanita adalah aurat. Jumhur
fuqaha (majoriti ulama fiqh) pula menganggap wajah wanita bukannya aurat. Ini
seperti yang disebut oleh al-Imam al-Nawawi di dalam kitabnya al-majmu’ ,
katanya: “Sesungguhnya `aurat wanita yang merdeka itu ialah seluruh badannya
kecuali muka dan kedua tapak tangan. Inilah pendapat al-Imam al-Syafi`i,
al-Imam Malik, al-Imam Abu Hanifah, al-Imam al-`Auza`i, al-Imam Abu Thaur dan
lain-lain. Demikian juga dalam satu riwayat daripada pendapat al-Imam Ahmad
“Pada zaman ini, dalam kalangan ulama yang kuat menegaskan wajah wanita adalah aurat
antaranya al-Syeikh Ibn Baz r.h. dalam fatwa-fatwanya yang banyak, juga Dr.
Sa`id Ramadhan al-Buthi dalam buku kecilnya “إلى كل فتاة تؤمن
بالله” dan sebelum itu `Abu al-`Ala al-Maududi
r.h dalam bukunya al-Hijab. Sementara yang menyatakan wajah wanita bukan `aurat
adalah majoriti ulama semasa, antaranya Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam bukunya “النقاب للمرأة المسلمة،
بين القول ببدعيته، والقول بوجوبه” Al-Syeikh Nasir al-Din al-Albani r.h. dalam “جلباب المرأة السلمة
في الكتاب والسنة dan selepas itu sebagai
jawapan dan tambahan kepada kitab tersebut beliau menulis الرد المفحم. Demikian juga Muhammad al-Ghazali dalam banyak tempat dalam
buku-bukunya.
3.0 Dalil al-Quran dan al-Hadith
Alasan-alasan
yang dibawa oleh jumhur ulama yang menyatakan wajah wanita muslimah bukannya
`aurat adalah jelas dan nyata. Antaranya firman Allah SWT dalam surah ayat 31:
Dan katakanlah
kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada
memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka
memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan
hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan
janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami
mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau
anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi
saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang
perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang
gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada
perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan;
dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang
tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah,
wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.
Berpandukan
ayat ini pihak jumhur berhujah dengan dua perkara:
i. Jumhur menafsirkan maksud: إلاّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا kecuali yang zahir daripadanya, ialah
wajah dan tapak tangan. Ini sama seperti yang ditafsirkan oleh Ibn `Abbas, Umm
al-Mukminin`Aisyah, `Abdullah bin `Umar, Anas bin Malik, Abu Hurairah,
al-Miswar bin Makhramah dan lain-lain. Sesiapa yang inginkan pendetilan mereka
boleh melihat kitab-kitab tafsir, hadith dan fiqh ketika para `ulama
menghuraikan ayat ini. Al-Syeikh al-Albani r.h. mendetilkan penbincangan ayat
tersebut dalam kitabnya الرد المفحم membukti bahawa muka dan tapak tangan
bukannya aurat bagi wanita muslimah dan beliau menyenaraikan riwayat para
sahabah yang memegang pendapat ini.
ii. Ayat di atas juga menyatakan:
وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ, dan hendaklah mereka menutup belahan
leher bajunya dengan tudung kepala mereka. Allah hanya memerintahkan agar
ditutupجيوب iaitu jamak kepada جيب ataupun kita terjemahkan sebagai bahagian
dada yang terdedah disebabkan belahan leher baju. Ini bermaksud wanita
diperintahkan agar tudung kepala mereka dilabuhkan sehingga menutup bahagian
dada yang terdedah kerana belahan leher baju. Ayat ini tidak langsung menyebut
agar mereka menutup wajah mereka. Kalaulah wajah itu adalah `aurat, maka sudah
pasti ayat ini akan turut memerintahkan agar mereka menutupnya juga. Oleh itu, al-Imam Ibn Hazm al-Andalusi menyebut dalam
al-Muhalla: “Ayat adalah dalil bahawa diharuskan membuka wajah, tidak mungkin
sama sekali difahami selain dari itu”
Tidak halal bagimu berkahwin dengan perempuan-perempuan yang lain
sesudah (isteri-isterimu yang ada) itu, dan Engkau juga tidak boleh
menggantikan mereka Dengan isteri-isteri yang baharu sekalipun engkau tertarik
hati kepada kecantikan mereka, kecuali hamba-hamba perempuan yang engkau
miliki. dan (ingatlah) Allah sentiasa mengawasi tiap-tiap sesuatu.
Ayat ini ditujukan kepada Rasulullah
SAW. Dari ayat ini jelas bahawa para muslimat ketika zaman baginda SAW tidak
menutup wajah mereka, jika tidak bagaimana mungkin kecantikan mereka boleh
menarik perhatian baginda. Ini tidak mungkin melainkan wajah mereka terbuka dan
dapat dilihat.
Mana kala hadis yang menjelaskan
perkara ini seperti hadis Abu Kabsyah al-Anmari, katanya:
كَانَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَالِسًا فِي أَصْحَابِهِ فَدَخَلَ
ثُمَّ خَرَجَ وَقَدِ اغْتَسَلَ فَقُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ قَدْ كَانَ شَيْءٌ قَالَ
أَجَلْ مَرَّتْ بِي فُلانَةُ فَوَقَعَ فِي قَلْبِي شَهْوَةُ النِّسَاءِ فَأَتَيْتُ
بَعْضَ أَزْوَاجِي فَأَصَبْتُهَا فَكَذَلِكَ فَافْعَلُوا فَإِنَّهُ مِنْ أَمَاثِلِ
أَعْمَالِكُمْ إِتْيَانُ الْحَلالِ.
(Suatu ketika Rasulullah s.a.w. duduk
bersama sahabat-sahabat baginda. Tiba-tiba baginda masuk (ke dalam rumah
baginda), kemudian keluar dalam keadaan baginda sudah mandi. Kami pun bertanya:
“Wahai Rasulullah! Apakah berlaku sesuatu?”. Jawab baginda: “Ya! Telah
melintasi di hadapanku fulanah (perempuan tertentu yang dikenali), maka timbul
dalam hatiku syahwat terhadap wanita, lantas aku pun mendatangi salah seorang
dari isteriku dan menyetubuhinya. Demikianlah yang mesti kamu lakukan, kerana
antara amalan kamu yang baik ialah mendatangi yang halal” (Riwayat Ahmad dan
al-Tabarani di dalam الأوسط . Kata al-Albani dalam سلسلة الأحاديث الصحيحة sanad hadith ini hasan, bahkan lebih tinggi dari hasan.
Walaupun
rawi hadith tidak menyebut nama wanita berkenaan, tetapi perkataan fulanah
dalam bahasa arab bermaksud wanita tertentu yang dikenali. Ini menunjukkan
Rasulullah SAW. mengenalinya. Sebagai Rasul yang bersifat dengan keinsanan maka
timbulnya perasaan dalam hati baginda seperti mana timbulnya dalam jiwa seorang
insan lelaki yang normal. Maka untuk melepasi perasaan tersebut baginda
mendatangi seorang daripada isteri-isteri baginda, iaitu Zainab seperti yang
dinyatakan dalam riwayat yang lain. Juga hadith ini adalah tunjuk ajar Nabi SAW
secara praktikal kepada para sahabah. Dalam riwayat-riwayat yang lain disebut:
فَإِذَا رَأَى أَحَدُكُمُ امْرَأَةً فَأَعْجَبَتْهُ
فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ فَإِنَّ ذَاكَ يَرُدُّ مِمَّا فِي نَفْسِهِ
Apabila seseorang kamu melihat
seseorang wanita yang mengkagumkannya, maka datangi isterinya, kerana itu dalam
menyelesaikan apa yang ada dirinya. (Riwayat Muslim, Abu Daud, al-Tirmizi,
al-Baihaqi, Ahmad, lafaz hadith di atas ialah lafaz al-Imam Ahmad).
Jika dilihat hadith ini, bagaimana
kaum Adam dapat menilai wajah dan kecantikan seseorang wanita, jika mereka
tidak membuka muka. Maka jelaslah bahawa pada zaman tersebut kaum Hawa tidak
menutup muka mereka. Sekiranya keadaan seperti inipun Nabi SAW tidak menyuruh
golongan Hawa memakai purdah, kenapa kita boleh melebihi Nabi SAW, dalam soal
ini.
Dalam
hadith yang lain yang diriwayatkan al-Bukhari, Muslim dan lain-lain:
عَنْ
عَبْدِاللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ رَضِي اللَّه عَنْهممَا قَالَ كَانَ الْفَضْلُ رَدِيفَ
رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجَاءَتِ امْرَأَةٌ مِنْ خَشْعَمَ
فَجَعَلَ الْفَضْلُ يَنْظُرُ إِلَيْهَا وَتَنْظُرُ إِلَيْهِ وَجَعَلَ النَّبِيُّ صَلَّى
اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصْرِفُ وَجْهَ الْفَضْلِ إِلَى الشِّقِّ الْآخَرِ
Daripada Ibn `Abbas r.a., katanya
Al-Fadhal (bin `Abbas) pernah menjadi radif Rasulullah s.a.w. (menaiki unta
yang sama di belakang Rasulullah). Datang seorang wanita dari khasy`am. Lalu
al-Fadhal memandangnya dan dia pun memandang al-Fadhal. Maka Nabi pun memusingkan
wajah al-Fadhal ke arah lain.
Dalam riwayat al-Nasai dinyatakan
juga:
فَأَخَذَ
الْفَضْلُ بْنُ عَبَّاسٍ يَلْتَفِتُ إِلَيْهَا وَكَانَتِ امْرَأَةً حَسْنَاءَ وَأَخَذَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْفَضْلَ فَحَوَّلَ وَجْهَهُ مِنَ
الشِّقِّ الْآخَرِ
Lantas al-Fadhal bin `Abbas
memandangnya. Dia adalah seorang perempuan yang cantik Maka Nabi pun
memusingkan wajah al-Fadhal ke arah lain.
Riwayat-riwayat ini menunjukkan
wanita pada zaman Nabi SAW tidak menutup wajah mereka. Sementara Nabi SAW pula
hanya memusingkan wajah al-Fadhal tanpa menyuruh wanita berkenaan menutup
wajah. Sekalipun dia sangat cantik. Ini menunjukkan pendapat yang menyatakan
wanita yang berwajah cantik wajib menutup muka juga adalah tidak kukuh. Jika
dibaca kesuluruhan hadith kita akan dapat menilai, peristiwa itu berlaku pada
haji wada’. Sedangkan ayat hijab dalam al-Quran turun sebelum itu lagi, iaitu
pada tahun 5 hijrah. Maka dakwaan yang menyatakan perintah menutup wajah datang
selepas itu, adalah tidak tepat.
Inilah sebahagian daripada
dalil-dalil yang banyak yang dikemukakan oleh jumhur `ulama bagi membuktikan
wajah wanita bukan `aurat. Berpegang kepada pendapat jumhur dalam ini adalah
lebih jelas dari segi nas atau dalilnya, juga lebih memudah seseorang muslimah pergerakan
mereka. Islam itu mudah dan praktikal seperti yang ternyata pada nas-nas
al-Quran dan al-Sunnah.
4.0 Isu pemakaian Purdah di
Institusi Pendidikan
Mengenai pandangan ulama dan dalil
berkaitan sudah diperjelaskan di atas. Isu pemakaian purdah di institusi
pendidikan di negara ini sudah banyak diperkatakan. Namun melihat kepada
keperluan di institusi itu. Jika keperluan kepada mereka memakai purdah
umpamanya diri wanita itu menjadi bualan dan perhatian golongan lelaki, maka
menjadi keperluan untuk wanita itu memakai purdah. Namun pemakaian pudah
mendatangkan isu dan masalah fitnah seperti memudahkan pelajar menipu semasa
peperiksaan, kehadiran dalam kuliah yang boleh digantikan dengan orang lain dan
menjadi masalah kepada para pensyarah, maka keperluan untuk memakai purdah
tidak lagi diperlukan sesuai dengan keadaan pada masa dan tempat tersebut. Memakai
purdah bukan wajib, jadi para pelajar dan ibu bapa pelajar mesti terbuka dengan
isu ini. Jangan kerana keegoan kita, sehingga kita menafikan penjelasan al-Quran
dan al-Hadith maka kita masih berpegang kepada prinsip ikut-ikutan sahaja. Pada
hal, ianya jelas dan terang.
4.0 Penutup
Memakai purdah itu tidak wajib dan
keperluan untuk memakainya tidak ada. Maka menjadi keperluan kepada para
pelajar membuka purdah tersebut dan menutup aurat mereka sesuai dengan syariat.
Pihak institusi berhak untuk menegah pelajar memakai purdah dan para pelajar
wajib mematuhinya selagi mana pihak institusi itu tidak melanggar garis panduan
syariat. Pihak institusi itu sebagai ketua dan pemimpin kamu, maka mereka
berhak dan wajib kamu taati selagi tidak melanggar perintah Allah SWT dan
RasulNYA. Ini berdasarkan dalil firman Allah SWT dalam surah an-Nisa ayat :
Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dalam kalangan kamu. kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.
Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dalam kalangan kamu. kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.
No comments:
Post a Comment