Dari segi bahasa
Perkataan jihad
berasal dari bahasa Arab iaitu dari perkataan jahada, yajhadu, juhdan,
atau jahdan atau jihaadan. Maksud jahada ialah bersungguh-sungguh menggunakan
tenaga iaitu bersungguh-sungguh
mengumpul semua kekuatan tenaga sama ada dalam diri (akal, roh, jiwa,
fizikal) mahupun di luar diri (duit ringgit, kekayaan, aset dan sebagainya)
Oleh hal demikian, jihad itu ialah
menghabiskan usaha tenaga untuk mencapai apa yang dicita atau menolak sesuatu
yang tidak diingini, iaitu menerima kebaikan dan menolak keburukan atau
mendapat manfaat dan mencegah bencana
menerusi apa-apa cara yang difikirkan wajar dan elok, dalam apa bidang
sekalipun, sama ada dalam masa aman atau perang, tidak semestinya dengan
berperang atau mengangkat senjata.
Dari segi istilah
Para fukaha bersepakat iaitu peperangan dan
membantu semua persiapan perang. Oleh itu dalam erti kata yang luas jihad boleh
didefinisikan sebagai berjuang dalam peperangan, berjuang menentang hawa nafsu,
berjuang menegakkan keadilan dan kebenaran dan lain-lain perjuangan pada jalan
Allah dan meninggikan kalimah Allah.
Pada ketika ini kita dimomokan dengan
berita berkaitan ISIS atau Islamic State Iraq and Syiria iaitu perjuang jihad
menurut mereka yang ingin menubuhkan kerajaan Khalifah baru yang dipanggil IS
yang menggabungkan antara Iraq dan Syiria atau dipanggil orang Arab sebagai
Syam. Maklumat yang kita terima agar sukar untuk dipercayai kerana pelbagai propaganda
yang dilakukan oleh Barat dan Yahudi untuk mengelirukan kita.
Sebelum ini kita disaksikan dengan video
yang menuduh pihak ISIS menyembelih orang ramai yang tidak sama ajaran dan
pegangan dengan mereka. Mereka membunuh dengan membakar orang Islam sendiri
yang menjadi tawanan perang. Berita seperti ini sangat sukar dipercayai.
Sebabnya adakah benar orang Islam yang mengamalkan ajaran Islam melakukan
kekejaman seperti ini? Sedangkan Islam agama perdamaian. Sangat sukar diterima
oleh akal yang waras. Mana kala pandangan ulama besar seperti Dr Yusuf al-Qaradawi
menafsirkan pemerintahan khalifah Islam yang diwujudkan Isis sebagai melanggar
undang-undang syariah. Malah pandangan
beliau sedemikian disokong ulama
tersohor dari Magribi, Prof Dr Ahmad al-Raysuni, yang mendakwa Khilafah
Islamiah yang dilaungkan tidak lebih dari angan-angan, fatamorgana dan mimpi
buruk sama ada ditinjau dari sudut realiti ilmiah mahupun syariah.
Dalam berita terbaru ada seorang budak
perempuan berumur 14tahun ditangkap di KLIA kerena didakwa mahu pergi ke Syiria
untuk berjihad. Begitu juga ada 3 orang pelajar perempuan di Britain mahu ke
Syiria untuk berjihad. Menurut kajian mereka bukan pelajar yang lemah dari
aspek pelajaran malah mereka pelajar yang pintar dan mempunyai akademik yang
sangat baik. Kenapa mereka boleh terpengaruh dan adakah mereka disuruh atau
diwajibkan oleh Islam berjihad sedang banyak aspek mereka tidak penuhi dalam
syarat-syarat jihad itu sendiri.
Islam meletakan garis panduan yang betul untuk
berjihad. Tidak semudah yang kita fikirkan, iaitu sesiapa sahaja boleh
berjihad. Berjihad mereka itu berjuang. Ianya mesti datang melalui
arahan daripada pemerintah. Ini adalah asas jihad. Oleh kerana itu, Nabi Muhammad
SAW menyebut tentang, barang sesiapa yang keluar berjihad tetapi tanpa
pemerintah, maka dia akan mati dalam keadaan mati jahiliah.
Cuma
apa yang berlaku pada hari ini pemerintah itu siapa? Ini adalah persoalan yang
di bicarakan oleh para ilmuan. Contohnya adakah pemerintah itu bersifat seperti
pemerintah yang di tempat kita atau pemerintah di tempat yang diperangi. Soal
para ulama, siapakah dalam kalangan mereka yang keluar berjihad? Apabila ulama
kita ini faham bahawa jihad mempunyai garis panduan, maka mereka mengikuti
garis panduan tersebut. Al-Imam As-Syafie rahimahullah tidak pernah terkenal
keluar berjihad. Ada antara ahli ulama yang tidak terlibat dengan mana-mana
satu peperangan pun antaranya ialah Al-Imam Al Syafie, Al Imam Nawawi, Al Imam
Al Bukhari, Al Imam Muslim dan sebagainya. Ini berlaku kerana mereka faham
bahawa jihad di sisi ahli sunnah wal jamaah mempunyai garis panduan yang perlu
dipatuhi.
Allah
SWT memberi permisalan dan persediaan. Contohnya
apa yang berlaku di Palestin. Adakah ulama-ulama ahli sunnah wal jamaah meminta
supaya rakyat Palestin itu berjihad? Perselisihan antara pemimpin di Palestin
iaitu Fatah dan Hamas masih tiada penghujungnya serta mereka juga tiada
persediaan untuk berjihad. Sekiranya tiada persediaan dalam berjihad tidak
mungkin kita boleh berjihad. Oleh kerana itu, pada pertama kali timbulnya isu
Palestin Syeikh Abdul Aziz Bin baz rahimahullah mengeluarkan fatwa, iaitu
mengadakan suatu perjanjian damai dengan Yahudi. Ketika itu beliau dikritik
oleh ilmuan-ilmuan Islam di Timur Tengah yang lain.
Syeikh
Abdul aAziz Bin Baz berkata, kalian duduk di negara-negara kalian, mengeluarkan
fatwa dengan menyuruh rakyat Palestin berjihad sedangkan rakyat Palestin pada
ketika itu tiada kelengkapan. Kalian membangkitkan semangat rakyat Palestin
tanpa kalian berada dalam realiti waki’ keadaan rakyat Palestin. Syeikh Abdul
Aziz Bin Baz berdalilkan firman Allah SWT dalam surah al-Anfal ayat 61
“Sekiranya
mereka merendahkan sayap mereka untuk berdamai, maka berdamailah dengan mereka
dan bertawakallah kamu kepada Allah”.
Ini
kerana Allah telah memberitahu bahawa Yahudi adalah golongan yang penipu. Oleh
itu kita bertawakal kepada Allah kerana untuk kemaslahatan. Walaupun Allah
telah memberi tahu bahawa Yahudi golongan penipu tetapi Nabi Muhammad SAW tetap membuat perjanjian damai dengan mereka.
Nabi masih menyusun piagam Madinah, menjaga hak-hak mereka. Walaupun Allah
telah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 120
“Yahudi dan
Nasrani tidak akan meredhai kalian semua wahai umat Islam selama mana kamu
tidak mengikut agama mereka”.
Nabi
tetap membuat perjanjian ini kerana untuk kemaslahatan dalam keadaan langkah
berjaga-jaga dan berhati-hati. Ini adalah pendapat para ahli ilmu. Jihad ini
juga mestilah di dalam jiwa setiap individu muslim perlu lahir dan wujud
perasaan ingin berjihad di jalan Allah SWT. Cuma disesuaikan dengan pra syarat-
pra syarat yang telah digariskan dan dibahaskan secara terperinci tentangnya
oleh para ilmuan dan ahli sunnah wal jamaah. Jadi jihadlah sekadar mampu.
Jika kita hendak mengambil takrifan jihad itu
sendiri ianya mempunyai jihad besar dan jihad kecil. Jihad besar ialah
membabitkan penglibatan kita di dalam peperangan yang cukup syarat-syarat yang
di gariskan oleh Nabi Muhammad SAW. Manakala jihad kecil kita boleh lihat
secara umum seperti tafsiran dari Al Imam Ibn Kathir dalam surah al-Taubah ayat
41
“Pergilah kamu
beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan
ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan
berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu
pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu,
jika kamu mengetahui”.
Syeikh
Muhammad Ibn Salleh al-Uthaimin menafsirkan ayat ini katanya, “berjihadlah
dengan harta kamu”. Maksudnya di sini menunjukkan prioriti itu diberikan kepada
harta selama mana tumpah darah itu perlu diminimamkan. Dahulukan jihad dengan
harta kemudian barulah kita susuli jihad dengan jiwa dan nyawa.
Kita ingin berjihad. Terdapat amalan yang nilainya sama seperti jihad
Kita ingin berjihad. Terdapat amalan yang nilainya sama seperti jihad
Berbakti kepada ibu bapa sama
nilainya dengan pahala jihad. Sahabat Nabi SAW, Abdullah bin Amru bin 'Ash
berkata: "Pada suatu hari seorang lelaki menghadap Rasulullah SAW, memohon
izin untuk ikut berjihad bersama Baginda. Lantas Rasulullah SAW bertanya kepada
lelaki itu: "Adakah orang tuamu masih hidup?" Jawabnya: "Ya,
mereka masih hidup." Rasulullah SAW bersabda: "Dalam diri orang tuamu
itulah terdapat nilai jihad." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Menuntut itu ilmu itu jihad. Rasulullah
SAW bersabda: “Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang
fisabilillah hingga ia kembali”. (HR. Muslim)
Pada suatu hari seorang wanita
bernama Zainab telah menemui Rasulullah SAW lalu berkata: "Aku telah diutus oleh kaum
wanita kepada engkau. Jihad yang diwajibkan oleh Allah ke atas kaum lelaki itu,
jika mereka luka parah, mereka mendapat pahala. jika mereka gugur pula, mereka
hidup disisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki. Manakala kami kaum wanita,
sering membantu mereka. Maka apakah pula balasan kami untuk semua itu? Rasulullah
SAW bersabda: "Sampaikanlah kepada
sesiapa yang engkau temui daripada kaum wanita, bahawasanya taat kepada suami
serta mengakui haknya adalah menyamai pahala orang yang berjihad pada jalan
Allah, tetapi sangat sedikit daripada golongan kamu yang dapat
melakukannya." (HR Al-Bazzar dan At-Thabrani).
Dan tidaklah
(betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperang);
oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara
mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu
yang dituntut dalam agama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang
keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka. Mudah-mudahan
mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).
No comments:
Post a Comment